Personal

• coaching deel twee •

12 februari 2017

Later deze week werd volgende week. Maar hier de beloofde blogpost.

Het is alweer even geleden dat ik jullie vertelde over mijn coachingsessies bij GORTcoaching. Zij boden mij een kennismakingsgesprek aan, plus drie sessies met een coach naar keuze. Ik vond een hele leuke coach in Amsterdam (maar je kan eigenlijk in heel veel plekken in Nederland terecht) en het inmiddels heb ik de sessies achter de rug. Ze vonden plaats rondom mijn shows in TivoliVredenburg en dat was wel heel fijn, want op die manier had ik steun aan de goede gesprekken die ik met mijn coach voerde. Ik kwam bij haar met een aantal thema’s: de balans tussen werk en privé, het altijd ‘aan’ staan en mijn uitstelgedrag. Drie sessies is natuurlijk kort en ik moet eerlijk zeggen dat vooral het ‘aan’ staan de boventoon was in de weken dat ik bij haar kwam, dus dat is ook eigenlijk waar we aan hebben gewerkt.

Waar we samen al snel op stuitten is dat er een soort tegenstrijdigheid in mij schuilt. Aan de ene kant wil en durf ik veel, heb ik grootse dromen en ambities. Aan de andere kant is er dat stemmetje dat me naar beneden praat, ervoor zorgt dat ik zorgen om alles heb en wil dat mijn zenuwen de overhand krijgen. Naar aanleiding daarvan liet ze me als eerste oefening een bus tekenen. Een bus? Ja, een bus. Vervolgens vroeg ze me de bus te zien als mij als mens (of mijn hersenen, hoe je het wil bekijken) en de passagiers op die bus erin te tekenen. Een abstracte opdracht, maar gek genoeg wist ik gelijk wat ik moest maken. Aan het stuur kwam een leeuw (passie/vuur), achterin de bus een muis (angst/onzekerheid). Daar tussenin een meisje dat heel boos kijkt (de stem die mij nooit goed genoeg vindt en boos wordt als ik wat fout doe) en een meisje dat eerder zielig en vermoeid kijkt (de stem die me vertelt dat het teveel is). Tot slot heb ik bovenop de bus nog een vlinder getekend en die staat voor de stem die het altijd iedereen naar zijn of haar zin wil maken. Het stemmetje dat bij elke keuze die ik maak zich afvraagt wat een ander ervan zou vinden. Het was zo bijzonder om na het tekenen die bus op papier te zien. Het ging super snel, ik had op een of andere manier gelijk door wat er allemaal in de bus moest zitten en het was daardoor ook heel duidelijk voor mezelf. Ik wist wel dat het druk was in mijn hoofd, maar ik had er nog nooit zo’n beeld bij gehad.


We deden niet alleen maar oefeningen tijdens de sessies zelf. Mijn coach stuurde me ook wel eens oefeningen na om thuis te doen, afgesteld op waar we over hadden gepraat of wat ik precies nodig had in die situatie. Een daarvan was bijvoorbeeld de ankeroefening, waarbij je een handeling koppelt aan een prettige stemming. Ook deed ik een test om erachter te komen of ik HSP ben (jup) en een ander die ging over mijn omgang met mijn agenda en de gerichtheid op urgentie. Van beide testen wist ik van tevoren stiekem het antwoord al, maar het was toch fijn om een soort bevestiging te hebben op wat ik zelf al verwachtte.

Opdracht 1

Deze oefening laat ik jullie graag zien, omdat ik met deze nog het meest bezig ben de laatste tijd. In eerste instantie zag deze cirkel er heel anders uit toen ik hem tekende. Mijn coach vroeg me namelijk een cirkel op te delen in alles wat een rol speelt in mijn leven. De eerste keer dat ik dat deed tijdens de sessie bestond bijna driekwart uit carrière en de rest uit familie/vrienden/thuis/hobby. De eerste vraag die me toen stelde was: ‘En waar ben jij zelf?’. Daar moest ik even over nadenken. Ik had er helemaal niet over nagedacht dat ik zelf ook nog een plekje in de cirkel moest krijgen en dat gaf eigenlijk al genoeg aan. In de sessie die daarop volgde moest ik een versie van de cirkel meenemen die mijn ideale situatie aangaf. Dat is de cirkel die je hierboven ziet.

Een kwart voor familie/vrienden/thuis, een kwart voor mijn carrière en een helft voor mijzelf. En die vijftig procent voor mijzelf bestaat dan uit gezondheid, ontspanning en zelfontwikkeling. Ook staan er wat aantekeningen bij. Een paar zijn vanzelfsprekend, maar twee wil ik even toelichten.

Bewuste uit-momenten (maar hoe?)

Dit is nog een vraagstuk. Ik heb veel gepraat over het gevoel van constant ‘aan’ staan, alsof mijn brein nooit eventjes pauze neemt. Vandaar dat ik meer bewuste uit-momenten wil plannen. Dat zie je hieronder ook in een voorbeeld van mijn agenda. Momenten waarop ik niet bezig ben met werk, wat anderen nodig hebben, wat ik allemaal op social media wil plaatsen, wat ik morgen moet doen en wat ik gisteren ben vergeten. Heel eerlijk: het lukt me nog niet zo goed. Maar ik ben wel steeds vaker niet aan het werk ’s avonds. Soms nog wel, maar het is een begin

1/2x per week familie/vrienden want: zuigt energie

Deze wil ik ook even toelichten, want zo klinkt het net alsof ik nooit energie krijg van ontmoetingen met familie of vrienden. Dat is niet zo, maar feit is wel dat ik gevoelig ben voor stemmingen en vaak de stemming van anderen overneem. Daardoor kosten sociale events me vaak veel energie. Ik vind het ontzéttend leuk om af te spreken, maar zo nu en dan sla ik eventjes door. Dan heb ik bijvoorbeeld in een week drie etentjes én ga ik een hele dag naar iemand toe om te filmen en chillen. Vervolgens zit ik het hele weekend bij familie. Vandaar de beslissing: 1/2 keer per week sociale events. En dat gaat best goed.

Opdracht 2

Zoals je kan zien heb ik in drie sessies toch meer geleerd en gedaan dan je zou verwachten. Ik had nog langer door kunnen gaan met mijn coach, maar ik heb ervoor gekozen om dat op dit punt niet te doen. Heel eerlijk gezegd merkte ik rond Tivoli dat er nog wat dingen in mijn brein dieper zaten dan ik dacht en kwam ik tot de conclusie dat ik beter eerst weer naar therapie kon, omdat coaching nou eenmaal een stuk praktischer is. Nu ik dit schrijf midden december weet ik eventjes niet wat ik wil. Het gaat op dit moment goed met me, maar als ik kijk naar hoe vlak en somber ik me voelde voor en vooral ná Tivoli denk ik wel dat het goed is om nog te zoeken naar een psychotherapeut die me meer inzicht kan bieden in waar dat vandaan komt.

^ zoals je hierboven kan lezen heb ik dit dus midden december geschreven. Inmiddels zijn we 1,5 maand verder en het gaat erg goed met me op het moment. Ik leer met de dag en ik zou niet zeggen dat ik geen sombere neigingen meer heb, maar ik weet wel een stuk beter hoe ik met mezelf om moet gaan op dat soort momenten: minder druk op mezelf leggen. Het blijft natuurlijk een leerproces :)


In ieder geval hebben deze sessies door GORTcoaching me echt goed gedaan en heb ik dingen geleerd waar ik nog steeds mee bezig ben. Daar ben ik dus super dankbaar voor! Het is zeker een van de meest bijzondere samenwerkingen die ik ooit heb gehad. Mocht je benieuwd zijn geworden: je kan een gratis oriëntatiegesprek inplannen bij GORTcoaching en als je dan na het gesprek start met coaching en mailt naar [email protected] dat je via mij bent gekomen, dan hebben ze een cadeautje voor je. Altijd een leuk extraatje!

Dit vind je vast ook wel leuk

22 reacties

  • Antwoorden melanie 29 juni 2017 om 13:16

    erg mooi om je positieve ervaring te lezen. Ik heb een soortgelijke mindstyle training gevolgd. Ik vond het een erg bijzondere ervaring en heb er veel van geleerd

  • Antwoorden Wendy 9 april 2017 om 20:02

    Hoi Teske, vergeet je je digitale notitieboekje niet? Het mist je!

  • Antwoorden Esra 15 maart 2017 om 11:37

    Hallo Teske,
    Ik doe met biologie een presentatie over vegetariërs, ik weet dat jij vegetariers bent. Zou jij mij wat wijzer kunnen maken over vegetariër zijn? En is er een effect op je lichaam daarvan.

    • Antwoorden Esra 15 maart 2017 om 11:38

      Ik weet dat het hier niks mee te maken heeft maar ik kon niks hier over vinden dus ik dacht ik doe het maar zo.

  • Antwoorden cheyenne 12 maart 2017 om 12:35

    <3 ik heb eigelijk het zelfde als de mensen hier boven XxX cheyenne.

  • Antwoorden lana 3 maart 2017 om 20:02

    Dit lijkt mij zo’n leuk concept! :D

  • Antwoorden TheStyleGirls2 25 februari 2017 om 17:54

    lieve, lieve, lieve, lieve Teske,

    Ik heb ook een blog, maar volgens mij kunnen mensen niet liken onder mijn posts!
    Heb jij nog tips hoe je dat kan veranderen?

    Groeten van TheStyleGirls2

  • Antwoorden Tessa Gardien 25 februari 2017 om 13:43

    Wow teske, wat ontzettend knap dat je hier zo open over praat. Ik merk dat er in onze samenleving nog best wel een taboe op mentale gezondheid ligt. Fijn om dit nu van jou te lezen.

  • Antwoorden APA-stijl – JDE-D08-16 21 februari 2017 om 11:47

    […] Schepper, T. (2017, 12 februari). Coaching deel twee. Geraadpleegd van http://www.teske.nl/2017/02/12/%E2%80%A2-coaching-deel-twee-%E2%80%A2/ […]

  • Antwoorden Miranda 21 februari 2017 om 10:52

    Lieve tes,
    Ik lees dit nu pas en ik vind dit echt je mooiste artikel ooit ongeveer. Wat stoer en knap dat jij dit durft te delen, terwijl het zo persoonlijk is. Ik vind het heel bijzonder om te lezen en ik herken ook erg veel. Zelf ben ik ook hsp, ik weet dit pas een half jaar, en ik kan er nu al een stuk beter mee omgaan. Maar eerst totaal niet, want als je niet doorhebt van jezelf hoe je als persoon in elkaar zit en wat je nodig hebt, gaat het snel mis. Mijn therapeute beschrijft hsp als het hebben van een muizenvel ipv een olifantenhuid. Alles van iedereen komt bij je naar binnen, en wat is dan van jezelf en welke emoties voel je, maar horen eigenlijk niet bij.jou thuis? Het kost energie. Mindfullness, yoga en een hsp “lotgenoten”groep (ik vind lotgenoten een stom woord, want hsp heeft ook zo veel mooie kanten) helpen mij hier erg bij. De groep is heel fijn, omdat we zoveel leren van elkaar en herkenning vinden. Ook heb ik medicatie, omdat er werd vastgesteld dat ik van mezelf te weinig serotonine aanmaak (dat zie je vaker bij hsp, tip: boek van elaine aron, veel informatieve achtergrondinformatie) Nu gaat het onwijs goed met me. Hoe dan ook, jij gaat je weg steeds meer hierin vinden, en dat komt helemaal goed. Nogmaals dank voor dit mooie stuk, zelf ben ik nu ook nieuwsgierig geworden naar coaching (ik loop mezelf met mn chaos nog steeds vaak in de weg)
    Liefs miranda

    • Antwoorden Miranda 21 februari 2017 om 11:03

      Side note: die medicatie is een lang verhaal, en ik bedoel ook niet dat dat het ei van columbus is. In mijn geval was dat het beste

  • Antwoorden Mylene 21 februari 2017 om 10:11

    Oh wow, dat cirkeltje. Toen ik las hoe je hem eerst tekende, dacht ik: jaaa dit is toch best oké? Maar inderdaad, waar sta je zelf dan in dat cirkeltje? Dat zet mij ook wel aan het denken, moet ik zeggen. Maar ik ben in ieder geval heel blij om te horen dat het goed met je gaat.

  • Antwoorden Wendy 18 februari 2017 om 18:13

    Echt fijn om weer berichten van je te lezen. Ik ben blij dat het goed met je gaat, en ik hoop dat dit stand houdt. Ik wens je al het goeds!

  • Antwoorden Sara 16 februari 2017 om 16:49

    Super handig wel zo’n coaching! Krijg je echt inzicht in hoe je je leven het beste in kan delen enzo.

  • Antwoorden Lolu 16 februari 2017 om 12:23

    Fijn te lezen dat het nu goed met je gaat, hopelijk houd dat zo aan. Een goede match voor therapie of coatching vinden is zo lastig… maar ik vond het enorm fijn dat je je ervaring met ons hebt gedeeld. De oefeningen die je moest maken zijn heel insightfull. In mijn woonplaats zit ook iemand vanuit GORT coaching die toevallig aansluit op waar ik behoefte aan heb. Denk dat ik daar coaching ga volgen op basis van jouw ervaring, mits ik eruit kom met mijn zoegverzekering enzo. Super bedankt en good luck (:

  • Antwoorden Marije 15 februari 2017 om 19:12

    Is het bij zo’n cirkel niet het idee dat jij zelf het midden van de cirkel bent en dat de rest van de cirkel gevult is met je carrière ect. Maar dat je nog een gaatje over moet houden om niet opgesloten te zijn in jezelf en je bezigheden? K zie het als de zon (jijzelf) en de planeten die om je heen draaien. Als je teveel planeten in je zonnestelsel propt heb je geen uitwegen meer maar als je de belangrijkste planeten overhoudt en die niet te groot maakt heb je genoeg ruimte en tijd over voor jezelf, dat verdien jij Teske😘

  • Antwoorden zonnetje 13 februari 2017 om 17:09

    Hey Teske, ik vind het super mooi en knap om te zien dat je hier zo open over kan en wilt zijn ik denk dat dat heel veel mensen kan helpen.
    Heel veel hartjes <3

  • Antwoorden Nicole 12 februari 2017 om 23:05

    Interessant om te lezen wat je tijdens zo’n gesprek doet! En goed dat je het zo bespreekbaar maakt. ;)

  • Antwoorden Anouk 12 februari 2017 om 21:22

    Super fijn dat je je nu weer goed voelt en minder somber voelt. Als ik zo’n cirkel zou tekenen zou die er ook heel anders uit zien. Ik zou mezelf er ook niet in gezet hebben als ik dit niet had gelezen had ik ga ook is een keer zo’n cirkel maken en dan een ideale cirkel en daar dan naar toe werken. zo’n blogpost helpt me echt
    love you
    xxx Anouk

  • Antwoorden Lydia 12 februari 2017 om 19:36

    Wat fijn dat je door deze sessies minder somber bent geworden en dat je nu weet hoe je daar mee om moet gaan!
    Ik had denk ik ook niet heel snel mijzelf in de cirkel gezet.

  • Antwoorden Iris 12 februari 2017 om 17:52

    Best confronterend, want ik denk dat ik in zo’n cirkel ook helemaal geen plek voor mezelf overlaat.

    • Antwoorden Lisa 21 augustus 2017 om 10:56

      Hi Teske,

      Wat een fijne blog om te lezen, dankjewel. :) Ik volg je al een tijdje en wist eigenlijk niet zo goed waarom ik me zo met je identificeer. Het gevoelige, de rust, of soms juist onrustig van binnen, het enthousiaste maar ook de kracht. Ik ben zelf sinds ongeveer een maand in coaching en ik leer ook steeds meer over HSP. Het is een verademing om je opdrachten te lezen. Vooral het stukje over familie/vrienden, ik word zelf vaak onzeker van het feit dat ik zo uitgeput ben als ik een aantal sociale afspraken in de week heb. Ben ik niet sociaal? Vind ik mijn familie/vrienden niet leuk? Denk ik dan. Door steeds meer over mezelf te leren, leer ik mezelf ook meer te accepteren. Sidenote: je nieuwe video’s zijn stuk voor stuk mooi! Keep ‘em coming! Liefs

    Reageer