Inspiratie Lifestyle

Snel ontspannen? Hoe dan?

16 september 2013
How to: snel ontspannen

Alle scholen zijn weer begonnen en ook de meeste mensen zijn weer gewoon aan het werk. Er ‘moet’ weer van alles en hoewel zo’n vaste routine best goed voor je is, kan alles wat gedaan moet worden best wel eens hoog oplopen. Er komen weer proefwerken en profielwerkstukken aan en op het werk zijn er vast ook weer lastige opdrachten of taken die volbracht moeten worden. Voor ontspanning is niet altijd tijd, maar het is wel goed om zo nu en dan te doen. Vandaar dat ik vandaag een paar tips deel waardoor je gemakkelijk en snel een ontspanningsmomentje kan nemen.

1. Rust

Met rust bedoel ik dat je even je mobiel weglegt, de computer uitzet, niet meer naar de radio luistert en de tv ook uitschakelt. Hoor je die stilte om je heen? Dat is rust. Wanneer ik een volledige dag achter mijn laptop heb gezeten en hem dan ’s avonds uitzet merk ik pas hoeveel lawaai dat ding eigenlijk maakt. De stilte is rustgevend en wanneer je echt even wil ontspannen kan je het beste gewoon alle elektronica om je heen even uitzetten. Luister naar de stilte, adem goed in en uit en wanneer je tot rust bent gekomen kan je weer verder met waar je mee bezig was.

Dit geldt overigens ook voor wanneer je niet thuis bent. Ik betrap mezelf erop dat ik eigenlijk standaard muziek op zet wanneer ik in de trein zit, maar wanneer ik het dan uit zet merk ik pas hoe fijn de stilte is en hoe rustgevend het werkt.

2. Ademen

Ik noemde net al dat je even goed in en uit moest ademen, maar ik geloof dan ook echt dat je ademhaling invloed heeft op je gesteldheid. Wanneer je je opgejaagd voelt, ga je ook sneller ademen en dat zorgt weer voor een onnodige hogere hartslag en andere klachten zoals hoofdpijn en duizeligheid.

Mediteren klinkt misschien zweverig, maar plat gezegd is het niets anders dan letten op je ademhaling en zorgen dat je alles in balans houdt. Je ademhaling gaat normaal vanzelf, maar het is best eens goed om te letten op hoe je dat nou eigenlijk doet. Ik heb altijd al problemen gehad met mijn ademhaling (ik adem dan juist weer te weinig) en ik merk echt dat het werkt wanneer je je even afsluit en enkel en alleen focust op hoe je ademt. We hebben hier thuis het boek ‘Verademing’ liggen en dat blijkt echt een aanrader te zijn wanneer je moeite hebt met goed ademhalen. Tip!

3. Hardlopen of andere sport

Ik had nooit gedacht dat ik dit zou zeggen, want eigenlijk ben ik helemaal niet zo van het sporten. Toch is het waar en merk ook ik dat wanneer ik sport ik mijn gedachten even helemaal op nul zet. Toen ik nog danste ging ik helemaal op in de muziek en de dans en nu ik af en toe hardloop merk ik dat ik me volledig focus op de weg en mijn muziek. Mijn moeder heeft ook altijd van alles aan haar hoofd, maar ze vertelde dat wanneer ze naar body balance gaat ze even alles vergeet en niks aan haar hoofd heeft. Kijk eens wat voor sport het beste bij je past en wellicht helpt het om tot rust te komen.

4. Powernappen

Dit is weer helemaal het tegenovergestelde van sporten, maar ook dit vind ik een goede tip. Niet iedereen kan het, maar persoonlijk vind ik het af en toe heerlijk om te powernappen. Gewoon twintig minuutjes slapen om daarna er dan weer volledig tegenaan te gaan. Het is de ideale manier om je op te laden. Zet natuurlijk wel een wekker, zodat je geen uren ligt te ronken en je je dag en nachtritme volledig omgooit. Als je wekker gaat moet je ook wel gelijk opstaan, anders blijf je lui liggen. Wat ook wordt gezegd is dat het goed werkt om een kopje koffie te drinken voordat je gaat liggen, zodat de cafeïne dan gaat werken wanneer je weer wakker wordt, waardoor je er nog beter tegenaan kan. Dit heb ik zelf nog nooit ervaren, maar het is het proberen waard.

Doordat een powernap erg kort is (1o tot 20 minuten) heb je genoeg tijd om jezelf een beetje op te laden, maar kom je niet in een diepere slaapfase. Wanneer je hier wel in komt kan het weer een negatief effect hebben op je nachtrust.

5. Schrijf het op

Als je nog enorm veel te doen hebt en alles door elkaar lijkt te gaan, schrijf dan op wat nodig is. Maak een lijstje met alle taken die je nog moet doen. Stel prioriteiten en zet bovenaan wat het belangrijkste is. Door lijstjes te maken kan ik alles op een rijtje zetten en is het in mijn hoofd een stuk rustiger. Vaak lucht het ook op, want je zult zien dat het uiteindelijk geeneens extreem veel is wat je te doen hebt (uitzonderingen daar gelaten, natuurlijk). Als je opgejaagde of gestreste gevoel niet komt door dingen die je moet doen, maar meer door persoonlijke situaties of iets dergelijks, dan kan je natuurlijk alsnog alles van je afschrijven. Naar mijn mening is schrijven echt een soort therapie.

Een heet bad met bubbels kan natuurlijk ook geen kwaad

6. Geluidsfragmenten en apps

Sommige mensen hebben er erg veel moeite mee om te ontspannen en kunnen dan wel wat hulp gebruiken van buitenaf. Op YouTube kan je heel veel filmpjes vinden met rustgevende geluidsfragmenten. Je moet er zelf een beetje achter komen wat voor jou werkt. Ik word bijvoorbeeld onrustig van zeegeluiden en regendruppels, maar het geluid van een harp of zachte percussie maakt me dan wel weer kalm. Klik hier eens en kijk wat je tegenkomt. Ogen dicht en luisteren maar.

Als je liever iemand hebt die tegen je praat (werkt bij mij ook héél goed) dan kan je eens de apps van Andrew Johnson proberen. Deze Schotse man praat je met zijn fijne stem moed in, vertelt verhalen tot je in slaap valt of laat je letten op je ademhaling. Er zijn een heleboel apps van hem te vinden, maar er zijn er maar een paar gratis. Zo heeft hij een gratis powernap app en ook een gratis relax app. Als je op ‘Andrew Johnson’ zoekt in je store, dan vindt je ze al. Ze zijn sowieso beschikbaar voor iPhone, maar ik weet niet zeker of ze er zijn voor Android. Als je het niet op je telefoon kan downloaden is hier nog een fragment van hem op YouTube.

7. Huisdieren

Dit klinkt misschien heel raar, maar het is bewezen dat wanneer je even met je huisdier speelt of hem aandacht geeft het een positief effect kan geven op jouw eigen gesteldheid. Ik kan me er zeker in vinden, want huisdieren stellen geen vragen. Je kan altijd knuffelen met je huisdier, want die vinden dat eigenlijk toch in bijna elk geval leuk. Ik betrap mezelf erop dat wanneer ik me rot voel, ik gewoon weleens lekker met mijn kat Stip wil zitten. Stip heeft altijd tijd voor me, analyseert mijn gevoelens niet en hoeft al helemaal geen uitleg wanneer ik huil. Natuurlijk kan je ook lekker tegen je moeder, zus of een vriendin aan praten, maar bij huisdieren is het toch net iets anders.

Hier moet je natuurlijk wel een huisdier voor hebben, anders werkt het niet. Misschien hebben je buren wel een hond waar je mee mag spelen of kan je langs de dierenwinkel gaan om daar een konijntje te aaien.

8. Geef jezelf een voetmassage

Ook dit lijkt misschien een vreemde tip, maar van alle lichaamsdelen die je hebt kan je je voeten zelf het makkelijkste masseren. En wat is nou fijner dan een lekkere massage krijgen? Je merkt pas hoe geweldig een voetmassage is, wanneer je er eentje krijgt en hoewel het altijd lekkerder is als een ander het doet kan je het ook prima zelf doen. Vooral de spier aan de binnenkant van je voet kan gevoelig zijn en ik merk dat ook mijn voorvoet weleens wat wrijving nodig heeft. Zeker mensen die vaak op hakken lopen kunnen hier baat bij hebben. Pak er gewoon wat olie, voetcrème of desnoods gewoon bodylotion bij en masseer je pootjes.

Als je iemand in de buurt hebt die je heel lief aan kan kijken voor een massage is dat natuurlijk nog veel beter.

Dit waren mijn tips waarmee je snel, maar effectief kan ontspannen. Ik hoop dat jullie er iets aan hebben in tijden dat het druk is. Natuurlijk is het goed om hard te werken, maar je moet wel aan jezelf denken. Af en toe een ontspanningsmomentje inlassen is dus ook echt niet erg.

Hoe ontspan jij het liefste?

Bron foto’s: 1, rest van WeHeartIt

Dit vind je vast ook wel leuk

78 reacties

  • Antwoorden Anoniem 23 december 2013 om 21:31

    http://youtu.be/SJ-LksE0XJQ LEES JE MOET EEN CHALENGE DOEN VOLGENS DYLAN :D

  • Antwoorden Alida 12 oktober 2013 om 12:58

    Bedankt voor de tips!! Wat ik altijd doe al ik gestrest ben is gitaar spelen en zingen ik kan me dan even alles van me afzingen en me even afsluiten van de wereld..

    Wil je trouwens weer een keer een morning routine doen?

    xx

  • Antwoorden Seyma 10 oktober 2013 om 21:09

    Wauw, goede tips. Ga ik zeker doen :)

  • Antwoorden Shoplog: Action / Bol.com / Kringloop | TypischTam 29 september 2013 om 06:03

    […] Ik de afgelopen tijd wat aankoopjes gedaan bij de action, BOL.com en bij de kringloopwinkel. Bij de Action heb ik met name decoratieve spulletjes (oftewel prularia) gekocht om het in huis gezellig aan te kleden en bij de Kringloop heb ik 2 boeken een vaasje en een bord gekocht. En bij Bol.com ook een boek op aanraden van Teskuh.nl. […]

  • Antwoorden Nanetje 18 september 2013 om 07:45

    Neeeeeeee, je bent CHOCOLAAAAA vergeten!

  • Antwoorden Anoeska 17 september 2013 om 23:39

    Hele leuke & handige tips! Vaak sta je te weinig stil bij dit soort dingen maar ze zijn zo ontzettend belangrijk.

  • Antwoorden Charlotte 17 september 2013 om 21:29

    Superleuke tips <3
    Social media afzetten is echt een must, al lukt dat echt niet bij mij haha
    Een heet bad doet ook wonderen, echt ontspanning :)

  • Antwoorden Dagmar 17 september 2013 om 20:26

    Heerlijke tips voor iedereen <3 dankjewel!

  • Antwoorden I 17 september 2013 om 18:49

    Super leuk artikel!

  • Antwoorden Amy 17 september 2013 om 18:31

    Super fijne tips!
    Vooral die apps van Andrew Johnson ga ik
    zeker eens proberen.

    En hier een tip van mij: ASMR.
    Ken je dat? Zoek het maar eens op YouTube.
    Het zijn mensen die rustig tegen je praten of
    geluidjes maken met spullen en het is voor
    sommige mensen heel rustgevend. Maar niet
    iedereen heeft er wat aan. Sommige mensen
    worden er wel door ‘getriggerd’ en andere
    mensen juist helemaal niet. Uitproberen dus!
    ps: ASMR werkt het best als je oordopjes
    in hebt!

    Ik hoop dat je er wat aan hebt!

  • Antwoorden Robin 17 september 2013 om 14:33

    Fijn artikel, goede tips! :D

  • Antwoorden Mirte 17 september 2013 om 13:56

    Leuk! Ik vind het altijd lastig om in het moment te leven, deze tips helpen me wel wat :)

  • Antwoorden Annoeska 17 september 2013 om 12:42

    Goede tips! Bij mij helpt het spelen met mijn honden vooral=)

  • Antwoorden Danielle 17 september 2013 om 09:10

    Wat een handige tips, fijn om te lezen Teske. Ontspan je nu ook wel een beetje in Turkije? (:

  • Antwoorden Jasmijn 17 september 2013 om 07:06

    Jongleren is ook een supertip om je te ontspannen, al moet je dat dan wel kunnen anders word je er alleen maar gestrest van :)

  • Antwoorden Resy 17 september 2013 om 06:38

    Erg handige tips zitten er tussen!

  • Antwoorden Leanne 17 september 2013 om 02:39

    Ik was 02:00 klaar met werken.. Nu zit ik na mijn werk met een ontspannend muziekje nog huiswerk te maken.

    Boehoe!

    Maar leuke en handige tips!
    (misschien beter uit te proberen wanneer ik geen huiswerk heb)

  • Antwoorden Daniëlle 16 september 2013 om 22:48

    Hele goede tips! :)

  • Antwoorden Sophie 16 september 2013 om 22:25

    Wauw ik heb de video op Youtube bekenen en het werk echt goed voor mij! Goede tips! Xxx Sophie

  • Antwoorden Femke 16 september 2013 om 21:46

    Super leuk af en toe zo’n artikel tussen door! Vooral die tip van lijstjes maken vind ik echt goed! Ik weet dat het werkt, maar ik doe het eigenlijk nooit. Hopelijk komt daar nu verandering in :) Je bent echt super Teske!

  • Antwoorden Sharon Dieleman 16 september 2013 om 21:45

    Ik vind het heerlijk om te ontspannen met een ASMR video!

  • Antwoorden Dionne 16 september 2013 om 21:02

    handige tips!

  • Antwoorden Rosalie 16 september 2013 om 20:53

    Hardlopen helpt bij mij ook echt goed. En s’avonds gebruik ik de app Headspace.

  • Antwoorden Babette 16 september 2013 om 20:27

    Fijn artikel, ik vind alleen al het lezen hiervan heel rustgevend, haha. Ik ontspan me altijd door te lezen met mijn kat bij me.

  • Antwoorden Fabienne 16 september 2013 om 20:24

    Heel leuk artikel om te lezen! Ik ben vaak snel gestresst door school dus handige tips.

  • Antwoorden Maaike 16 september 2013 om 20:11

    Ik kan heel goed ontspannen door even rustig en alleen te zitten met thee of warme chocolademelk <3 sooo good

    • Antwoorden Maaike 16 september 2013 om 20:32

      En ik word er niet relaxt van als mn vriendje aan de deur komt terwijl ik in mijn pyjama zit -.- Dat gebeurde dus 5 minuten geleden

  • Antwoorden Sanne 16 september 2013 om 20:02

    Hele goede tips! (:

  • Antwoorden Beautyjuf 16 september 2013 om 20:02

    Wat een ontzettende handige tips! :-) Een aantal daarvan voer ik al uit. Wanneer je gehaast bent of rond rent zonder er bij na te denken omdat je van alles te doen hebt, helpt het volgende: stilstaan, op je ademhaling letten en tot 10 tellen of iets langer. Je ontspant direct :-)

  • Antwoorden Anna 16 september 2013 om 19:58

    Wat een super fijn artikel, vond het ook al ontspannend om dit alleen al te lezen haha!

  • Antwoorden Gayana Laura Emilia 16 september 2013 om 19:48

    Rust is enorm belangrijk voor je lichaam! wat ik zelf heerlijk vind is om in bad te gaan of een douche te nemen en dan mijn meest leuke comfi outfit aan te trekken met sloffen en een heerlijk kopje thee of koffie en een leuke film opzetten. (soms met wat lekkers erbij chocola natuurlijk…)

  • Antwoorden martina 16 september 2013 om 19:48

    hele fijne post, ik heb op de like knop gedrukt zodat ik het later tijdens een stress momentje nog lekker na kan lezen :)

  • Antwoorden Isabel 16 september 2013 om 19:40

    Schrijven is echt heel belangrijk bij mij haha.

  • Antwoorden Hilde 16 september 2013 om 18:34

    Handige tips. Ik weet niet wat ik dit jaar heb, maar ik ben bezig met mijn master en ik werk bijna 20 uur per week. Toch raak ik er niet van in de stress en dat is prettig om te merken :) Veel van deze tips (o.a. het sporten en het opschrijven) gebruik ik inderdaad ook.

  • Antwoorden Mia 16 september 2013 om 18:33

    Deze tips had ik net even nodig! Ik ben de hele tijd in de stress over school. Ik heb een superlief konijn en ik ga hem nu dus ook even lekker plat knuffelen ;). Leuk artikel.
    Liefs, Mia

  • Antwoorden Nina 16 september 2013 om 18:21

    Powernap!

  • Antwoorden Marlijn 16 september 2013 om 18:15

    Handig artikel! Zelf maak ik altijd lijstjes om chaos in mijn hoofd te voorkomen en om te ontspannen kijk ik het liefst ’s avonds even tv met een kop thee of ik luister muziek van Lana del Rey, zij heeft zo’n fijne, rustgevende stem!

  • Antwoorden Marlous 16 september 2013 om 18:13

    leuk artikel! Had ik ook net even nodig! xx

  • Antwoorden Stella 16 september 2013 om 18:13

    Fijn artikel en hele goede tips! Zelf kan ik niet heel goed ontspannen en dat merk ik ook echt aan mijn lichaam..vaak last van schouders en nek. Sinds kort doe ik twee keer in de week yoga oefeningen en volg ik 1 keer per week zumba les en daardoor voel ik me steeds meer ontspannen :)

  • Antwoorden Savannah 16 september 2013 om 18:11

    Wat een handige tips! ik zelf lees het liefste op me bedje blogs met een muziekje aan en een lekker drankje.

  • Antwoorden MySimplySpecial 16 september 2013 om 18:02

    Goed artikel!

  • Antwoorden Lisanne 16 september 2013 om 17:52

    Fijn artikel! Ik ga het liefst lekker een half uur a uurtje badderen. Geen geluid op de achtergrond en lekker de ogen dicht. Een goed boek lezen in bed vind ik ook erg ontspannend.

    • Antwoorden Sanne 16 september 2013 om 19:46

      Een half uurtje maar?… Ik zit 2 uur in bad haha

  • Antwoorden Geke 16 september 2013 om 17:51

    ik ontspan me het liefst in een bad met badzout , een lekker geurtje en heeeeel veel badschuim. nog een muziekje op , helemaal perfect ontspannen voor mij

  • Antwoorden kimberly 16 september 2013 om 17:39

    bij lijstjes maken moet ik altijd denken aan de verhalen van Lena Lijstje :)

  • Antwoorden Britt 16 september 2013 om 17:38

    Het liefst kijk ik mijn favoriete progamma op de bank met m’n zusje, ook vind ik het heerlijk om een half uurtje voordat ik ga slapen muziek te luisteren :)

    • Antwoorden Sanne 16 september 2013 om 19:47

      Ja vind ik ook relaxt, lekker voor t slapen muziek luisteren :)

  • Antwoorden Mariette 16 september 2013 om 17:34

    Lijstjes maken of lekker tv kijken met een kop cappuccino helpt mij altijd heel erg.

    Liefs, Mariette

  • Antwoorden Annamarie 16 september 2013 om 17:32

    Fijn artikel.
    Sommige dingen zijn ook heel persoonlijk. Sommige mensen worden juist zenuwachtig van de stilte en komen tot rust bij muziek.
    Soms kan ik het heel moeilijk vinden om echt in stilte te ontspannen… Maar als ik dan bijvoorbeeld alleen naar de sauna ga, dan lukt het wel. Dan ben ik voor mijn gevoel iets aan het doen en kan ik wel ontspanning vinden.

  • Antwoorden Alies 16 september 2013 om 17:30

    Wat een leuk artikel. Erg handige tips!

    Liefs,
    Fashialies

  • Antwoorden Charile 16 september 2013 om 17:29

    Wat een leuk artikel :D

  • Antwoorden Nienke 16 september 2013 om 17:21

    Ik vind het heerlijk om tijd voor me zelf te nemen door even te gaan hardlopen en met hamster spelen! :)

  • Antwoorden Ashleey 16 september 2013 om 17:20

    Wat een super fijn artikel!

  • Antwoorden Natasja 16 september 2013 om 17:14

    Wat een ontzettend goede tips! Hier ga ik zeker wat aan hebben.

  • Antwoorden Axelle 16 september 2013 om 17:08

    heel handige tips!

  • Antwoorden Hester 16 september 2013 om 17:01

    Fijn artikel! Ik word ook altijd heel rustig van even knuffelen met mijn kat en niets doen. Verder relax ik ook van mijn make-up eraf halen, lijstjes maken, avondeten (even geen internet en lekker kletsen en eten), fietsen en ik luister ook graag relaxing muziek onder het huiswerk maken of lezen. Geen stilte maar ook niets afleidends, heerlijk!

  • Antwoorden Mandy 16 september 2013 om 16:53

    Inderdaad goede tips, powernappen en lijstjes maken doe ik ook vaak. Een ontspannend bad nemen werkt ook goed bij mij

  • Antwoorden Mathilde 16 september 2013 om 16:30

    Dankje voor de tips, ik ontspan me om je artikels te lezen :) nee serieus! Echt!

  • Antwoorden Annebelle 16 september 2013 om 16:24

    Ik ben het helemaal eens met 3, helaas duurt het bij mij een lange tijd om naar de sportschool te komen, waardoor het niet meer een kort momentje is!

  • Antwoorden Syl 16 september 2013 om 16:23

    klopt helemaal. Ik was afgelopen weken echt gestrestt en hiermee kan ik iets mee.

  • Antwoorden Xadya 16 september 2013 om 16:15

    Toen ik vandaag de wierook aanstak wist ik weer hoeveel rust het me gaf :)

  • Antwoorden Aranka 16 september 2013 om 16:13

    Ik kan zulke artikelen wel waarderen, het onderscheid je van andere bloggers! Echt interessant geschreven

  • Antwoorden Lexi 16 september 2013 om 16:03

    Handig artikel!

  • Antwoorden Marissa 16 september 2013 om 15:57

    Handig. Ik doe meestal een maskertje op of inderdaad met mijn hond spelen :)

  • Antwoorden Anna 16 september 2013 om 15:50

    Ik merk wel dat als ik even met mijn ratten speel (ja ratjes niks vies aan) ik helemaal kalm word daarna.

  • Antwoorden Miranda 16 september 2013 om 15:49

    Wat een super leuk artikel. Ademhaling sowieso. Ik heb een tijdje ademhaling therapie gehad, omdat ik heel erg hyperventileerde. En toen ben ik 1x zo ontzettend rustig geworden, terwijl ik ademhaling oefeningen deed, ik was daarna helemaal zen, heel apart. En ja sporten, heerlijk! Wanneer ik dat wel eens vertel kijken mensen mij zo apart aan van : hoe dan? Ik vind het vooral heel erg fijn om te hardlopen of op de loopband en dan muziek op te zetten, dan ben ik daar alleen mee bezig, heerlijk!

  • Antwoorden femketje 16 september 2013 om 15:46

    Handige tips! ♡

  • Antwoorden Minke 16 september 2013 om 15:40

    Heel leuk artikel!

  • Antwoorden Anne 16 september 2013 om 15:38

    Leuk artikel, ga de tips zeker gebruiken.
    XX

  • Antwoorden Esther 16 september 2013 om 15:31

    Bedankt voor dit artikel! Kwam me goed uit. Ik raak gauw in de stress en die relaxing sounds op YouTube zijn best heel fijn!

  • Antwoorden MYK 16 september 2013 om 15:22

    Leuke tips :) ik ontspan me het beste om gewoon lekker een boek te gaan lezen :)

  • Antwoorden Fatima 16 september 2013 om 15:16

    Goeie tips, deze gebruik ik zelfs als een tijdje!

  • Antwoorden Vanessa 16 september 2013 om 15:16

    Leuk artikel! Ik ontspan het best in de badkamer. Een warm bad, maskertje, nagels lakken… Héérlijk :)

  • Antwoorden Sofie 16 september 2013 om 15:11

    Leuk artikel!

  • Antwoorden Yvette 16 september 2013 om 15:09

    Wat ook heel erg helpt is een YouTube filmpje kijken waarin wordt uitgelegd hoe je moet masseren. Die mensen praten altijd heel rustgevend en het ontspant héél erg!

  • Antwoorden Eline 16 september 2013 om 15:02

    Dit artikel komt precies op het goede moment, ik ontspan door met een maskertje een boek te gaan lezen :3

  • Reageer